Skip to content

Direct Mail of Direct E-Mail. Wat is beter voor het milieu?

Onze Direct Marketing afdeling verwerkt dagelijks vele mailings. Soms op papier, soms als e-mail. Ondertussen zijn we ook aan het experimenteren met pushmailings gericht op mobiele telefoons zoals SMS, rich push (met tekst en beeld), in-app berichten en app-inbox communicatie. Maar wat is nu eigenlijk beter voor het milieu? Mailen of e-mailen?

UITSTOOT CO2

Eerst de e-mailings. De productie en verzending is in elk geval heel snel te realiseren. De conversie is direct meetbaar en de volgende stap in de communicatieflow is maar één klik verder. De kosten per contact zijn ook bijzonder laag vergeleken met een papieren mailing. Op het gebied van duurzaamheid scoort e-mail op het oog ook veel beter dan een papieren mailing. Alleen wat stroomverbruik, een CO2-pufje in een datacenter en dat was het wel. Onderzoek laat zien dat een papieren mailing indirect 9 tot 14 gram CO2 uitstoot en een digitale e-mailing maar 6 gram. Met plaatjes en digitale handtekeningen is de uitstoot overigens wel hoger. E-mailen dus zou je zeggen.

RESULTAAT

Hier begint de schoen helaas te knellen, als we het resultaat in deze berekeningen meenemen. Een beetje afhankelijk van de afzender en opdrachtgever, laten studies zien dat gemiddeld zeven e-mails moeten worden gestuurd om hetzelfde resultaat te behalen als met een geadresseerde papieren Direct Mailing. Dus reken maar uit.

Wordt de uitstoot bekeken op grond van te behalen resultaat, dan geeft een e-mailing een CO2-uitstoot die drie tot vier keer hoger ligt dan die van een papieren mailing. En dan hebben we het nog niet over de groei van bosoppervlak door productiebossen voor de papierindustrie, of dat CO2-reductie juist door de grondstof van papier, bos, wordt gerealiseerd en dat 86% van het papier wordt gerecycled. Maar dit zijn wel typische argumenten van de papierindustrie.

Transportkosten, de machines die nodig zijn, waterverbruik, benodigde fysieke ruimtes die ook weer gebouwd moeten worden… In hoeverre dat allemaal wordt meegenomen, is niet echt transparant. Je kunt dit soort vergelijkende berekeningen zo complex maken als je wilt, een eenduidig antwoord bestaat niet.  Omdat wij in de communicatiebranche zitten, gaan we voor het geven van een zinvol antwoord toch maar uit van de effectiviteit van de mailing. Als we uitsluitend duurzaamheidaspecten als uitgangspunt zouden nemen kunnen we beter helemaal niet mailen…of e-mailen.

TESTEN

Het antwoord ligt in het vooraf testen wat het beste resultaat oplevert. Misschien flauw, maar we zien het nog veel te weinig gebeuren. Op een of andere manier wordt vooraf vaak besloten, op gevoel, of het papier of digitaal wordt of juist een combinatie van beiden. Eerst goed testen wat het beste resultaat oplevert, geeft al snel interessante inzichten. En je kunt je als opdrachtgever tijdens de testperiode extra verdiepen in de kracht van de boodschap, de timing, relevantie en hoe waardevol jouw boodschap echt is voor de eindklant. Succes is een keuze volgens Cup-a-soup, maar mailen ook.

Deel dit bericht

Recente berichten

Nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Karton krijgt een tweede leven met Sidekix!

Sidekix streeft naar energiezuinige en milieuvriendelijke (productie)processen voor onze helden en opdrachtgevers. Toen de Udense toneelvereniging ‘Theater Naat Piek’ ons benaderde met de vraag of wij hen konden voorzien van kwaliteitskarton wilde we graag helpen om karton een tweede leven te geven.

We brengen energie naar NIMA Marketing Day 2022!

Een energiek en veerkrachtig werkend Nederland. Dat is de missie van TopState. Samen met Sidekix staat TopState op donderdag 16 juni in DeFabrique in Utrecht tijdens de NIMA Marketing Day 2022 om de workshop ‘Energiemanagement: dé succesfactor in je werk’ te verzorgen.