Skip to content

De Evolutie van Data Driven Marketing

Doe jij al aan datadriven marketing?

Data is het nieuwe goud wordt wel eens gezegd. Geldt dat ook voor jouw marketingcampagnes? Het vraagt namelijk nogal wat kennis en inzicht. En tegenwoordig kijken we niet alleen meer naar online marketing als het gaat om data driven marketing, maar naar de hele customer journey. En daar zijn niet alleen online touchpoints, maar ook offline en zelfs live contactmomenten.

Voorspellen van gedrag

Datadriven marketing klinkt zo mooi. Met data prospects en klanten echt gepersonaliseerd benaderen. Gewoon een kwestie van de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal aanbieden. En met de opkomst van artificial intelligence en machine learning kunnen we zelfs voorspellen wat gedragingen gaan zijn van bezoekers.

Netflix is een goed voorbeeld van deze preditive analytics en voorspelt welke film of serie jij leuk gaat vinden. En leidt jou naar de content die bij jou past en waardoor je dus langer abonnee blijft. Of denk aan webshops die jou op basis van eerdere aankopen of aankopen van mensen met een soortgelijk klantenprofiel suggesties doen voor bepaalde producten die jij waarschijnlijk wel wilt gaan kopen.

Maar wist je dat een gemiddelde klantreis, dus de weg die een prospect aflegt via Google zoekopdrachten, banners, mailings, advertenties, telefoontjes, chatgesprekken, catalogi, fysieke winkel of webshopbezoeken, tussen de 20 en 500 contactmomenten heeft. Ga er maar aanstaan om al die big data vanuit allemaal verschillende bronnen te verzamelen, correct te analyseren en slim en goed toe te passen voor betere marketinginspanningen.

Handige tools

Tools en oplossingen genoeg. Google Analytics, CRM pakketten, webanalyse tools, Customer Data Platforms, marketing automation oplossingen en allerlei overzichtelijke business intelligence dashboards. En ja, het werkt natuurlijk wel dat als iemand die in Groningen woont bij de check-out pagina van je webshop een andere (lokale) banner te zien krijgt dan iemand uit Maastricht.

En nu?

De ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel. Zelfs topbedrijven met grote marketingafdelingen met dito budgetten, beginnen te ontdekken dat ze niet alle expertise in huis kunnen hebben en houden om aan datadriven marketing te doen. En soms expertise van buiten halen en intern juist focussen op kerncompetenties zoals de marketing strategie, propositie en klantbeleving. En dan hebben we het nog niet over de praktische uitvoering van al die datadriven marketing inspanningen. De mailings die verstuurd moeten worden, de online flows die moeten lopen, de landingpages die live moeten, de klantvragen die binnenkomen. Het goede nieuws is dat je dat soort online, offline en realtime uitvoerende activiteiten wel aan één partij kunt overlaten…

Hulp nodig bij de uitvoering van jouw datadriven marketing inspanningen?

Vul hier je gegevens in: